onsdag 6. mai 2009

Koldnål


Dette er mitt beste trykket med koldnål. Oppgaven var at vi skulle skape en illusjon av rom i bildet. Ideen min var å ta utgangspunkt av et bilde jeg har tatt av noen blomster. Blomstene minner om vår og lysere tider og det var dette jeg ville lage trykk av. De mørke og lyse kontrastene i bilde gir et inntrykk av rom. Den ene blomsten er i interessepunktet. Den har jeg prøvd å markere ved at jeg har lagt den litt mørkere og har definert bladene litt tydeligere enn de andre. Jeg har utnyttet formatet og brukt alle flater i bildet. Komposisjonen flyter godt i bildet og de store bladene fyller ut tomme flater.

Dyptrykk er er en trykketeknikk der motivet påføres eller etses på platen. Trykksverten blir smurt ned i platen og ligger nede i platens fordypninger, mens de høyeste flatene er tørket av. Slik at det ikke er sverte på. Deretter legges arket på og klemmes mot platen. Da vil fargen bli fanget opp i arket og trykker smitter av.

Koldnålstrykk er en trykkemåte der det blir skåret inn i sinkplate med en raderingsnål. Det som skal være mørke områder, skjæres ut med raderingsnålen. De mørke og lyse områdene varieres med hvor mye og hvor hardt man skjærer. Når motivet er risset inn i platen, blir den varmet opp på en varmeplate. Deretter ble overflaten dekket med trykksverte, så ble sverten tørket av med vanlig papir helt til sinkplaten begynte å skinne igjennom trykksværten. Deretter med avispapir helt til det bare er trykksverte i fordypningene og som avslutning strøk vi forsiktig med matpapir over. Så ble platen lagt i en rullepresse der vi la arket, som hadde lagt i vann og deretter tørket i avis, oppå platen og så rullet vi rullen over platen og arket et par ganger før vi tok å løftet arket av. Da hadde sverten trykket inn i arket og trykket smittet av. Dette gjorde vi om og om igjen helt til trykket ble bra. Så tok vi å monterte det beste trykket, men signatur og nummer på trykkene.

Kunstnere som har brukt koldnål er blant annet Rembrandt som brukte koldnål veldig ofte. Nåtidens koldnål kunstnere er Max Beckman som er en tysk kunsner, Milton Avery, enmoderne amerikansk kunstner og Herman-Paul som var en fransk kunstner og illustratør.

Jeg synes teknikken var utfordrende og krevende. Teknikken krever presisjon og nøyaktighet. Det var en ny måte å jobbe på og veldig annderledes enn det vi har gjort før. Etter noen prøvetrykk kom jeg mer inn i prosessen, ble det lettere og kjekkere. Det ferdige trykket, som jeg har lagt ut øverst i innlegget, ble jeg fornøyd med og synes at det fungerte godt som trykk.

Jeg har lært å jobbe med en ny teknikk som krever mye presisjon og tålmodighet. Hvis du først har gjort en feil i platen, kan en ikke som på en tegning bare viske det ut, men den feilen forblir der og en kan ikke rette det opp. Nettopp derfor er det viktig å være presis.

Ingen kommentarer: