onsdag 20. mai 2009

Evaluering

Foto

Da vi begynte med trykk og foto i høst, kunne jeg veldig lite om faget. Jeg visste at vi skulle lære å ta bilder, men hva skulle jeg lære? Jeg syntes selv jeg allerede kunne ta ganske bra bilder. Da vi først lærte om komposisjon, innstillinger og forskjellige funksjoner, forsto jeg at det jeg hadde gjort tidligere egentlig bare var å se på skjermen og ta bildet. Vi begynte å ta bilder av ulike motiv og har fått prøvd oss med speilreflekskamera. Etterhvert som jeg har utforsket forskjellige måter å ta bilder på, har jeg blitt flinkere til å se hva som er gode motiv og hvilke innstillinger som egner seg til det enkelte bildet. Jeg synes at utfordringene jeg har fått har vært spennende og jeg har fått forståelse for fotofaget. Det som jeg synes er morsomt og som viser at jeg har fått interesse for å ta bilder er at nå tar jeg ikke bare bilder for å ta bilder, nå tar jeg bilder med en tanke bak og prøver å få et fint uttrykk i bildet.

Trykk

Dette var jeg veldig spent på. Jeg hadde noen kunnskaper om linotrykk fra før, men ventet meg andre teknikker også. Først hadde vi potettrykk som de fleste hadde jobbet med før, enten på barneskolen eller i barnehagen. Allikevel synes jeg det var greit å holde på med for nå lagte vi litt mer kreative motiv enn hva vi gjorde da vi var mindre. Deretter hadde vi både sjablongtrykk, linotrykk og koldnål. Alle disse metodene synes jeg var spennende og utfordrene å jobbe med særlig koldnål. I trykk har jeg lært ganske mye, ettersom jeg ikke hadde mye erfaring fra før. Jeg har lært hva som kreves for å kunne lage et godt trykk og hvilke metoder som brukes til de forskjellige teknikkene. Det var utfordrene å jobbe med trykk, og vi måtte være kreative for å få et godt motiv, som samtidig passte med temaet vi hadde til.

Blogging

Blogging var helt nytt for meg da vi startet med trykk og foto. Jeg var skeptisk til å legge bildene på nettet slik at "hele verden" kunne se dem. Etter vi fikk høre om hvordan blogging fungerte og hva vi skulle gjøre, synes jeg d hørtes greit ut. I begynnelsen synes jeg det var litt innviklet med alle funksjonene som kunne velges og slik, men etterhvert som jeg fikk litt erfaring med blogging gikk det ganske så greit. Det er litt morsomt når du får tilbakemeldinger på bildene dine fra en fremmed. Det var også greit at vi hadde tilgang til hverandres blogger slik at vi kunne se litt på hva de andre i klassen hadde gjort.

Arbeidsmetoder

Vi har hatt ulike arbeidsmetoder, noen ganger har vi vært i grupper, andre ganger har vi jobbet selvstendig. Når vi har jobbet i grupper har vi fotografert hverandre eller har testet ut forskjellige funksjoner med speilreflekskamera. Mest av alt har vi hatt individuelt arbeid, noe som jeg synes er best. Når vi jobber selvstendig er det bare en om kameraet og en kan bestemme selv hvordan en vil løse en oppgave.

Alt i alt synes jeg at trykk og foto er et spennende og veldig lærerikt fag. Jeg har lært utrolig mye og synes det er gøy å ta bilder og deretter redigere dem og skape spennende uttrykk av dem. De tingene jeg har lært i dette faget kommer jeg til å ta med meg videre og kanskje prøve å viderutvikle ferdighetene mine.

Ingen kommentarer: