onsdag 7. januar 2009

1. Termin

I løpet av 1 termin med trykk og foto har jeg lært utrolig mye. Jeg har alltid likt å ta bilder og synes det er en vedig fin måte på å i vareta minner på. Før har jeg bare knipset rundt meg og tatt bilder av venner som poserer og smiler, men nå har jeg lært at du kan gjøre så mye mer med et kamera og ta bilder av vakre ting som du gjerne ikke har tenkt på å ta bilder av før. I høst da vi startet med faget, kunne jeg lite om funksjonene på kameraet og redigering virket som en vanskelig jobb, men da vi lærte mer om de forskjellige tingene og fikk prøve oss fram, var det hele ganske greit. Èn liten forandring i bildet, kunne gjøre bildet helt annerledes og kanskje til og med mye bedre.

Jeg har lært hva som er gode ting og hva som er mindre gode, hvilket lys som er bra å ta bilder i og når det ikke er nødvendig å bruke blitz. Jeg har også lært at hvis du skal ta bilder av noe nærme, er det lurt å trykke på "blomst"-knappen. Faktisk så synes jeg selv at noen bildene jeg har tatt er ganske fine og jeg har blitt imponert over meg selv. Før hadde jeg aldri tatt med en tur ut ens ærend for å ta bilder av forskjellige ting, men d gjør jeg nå, nå som jeg synes det er interessant å prøve ut forskjellige motiv og se hva som fungerer.

Dette er også min første gang som blogger. Først da jeg hørte at vi skulle legge ut bildene våre på internett, synes jeg det virket skummelt. Da vi satte igang, var jeg forvirret og synes det var innviklet, men etterhvert lærte jeg de forskjellige funksjonene og det ble ganske enkelt. Det er også morsomt å kunne gå inn på medelevers og andre mennesker fra hele verdens blogger og se hva de har gjort. Du kan også få insspirasjon fra andre og andre kan få inspirasjon av deg. Folk kan også kommentere bildene dine og det er veldig hyggelig om du får positiv kritikk fra andre.

Det er ikke bare fotografering og blogging vi har holdt på med dette halv året. Vi har også trykket ting. Først startet vi i det små med potettrykk, så med sjablongtrykk og etter det lino. Når vi laget sjablongtrykk trykket vi et av på tshorter og det var veldig kjekt. Linotykk synes jeg er veldig gøy, og vi fikk velge motivet nokså fritt. Så trykket vi det på rispapir som er veldig tynt og suger opp farge på en veldig fin måte som gjorde at trykket ble veldig klart og skilte mellom det mørke og det lyse. Linotrykk er en veldig utfordrene trykkemetode og den krever nøyaktighet. Hvis du skjærer feil på linoplaten, da er det ingen vei tilbake. Så det er en fordel å vite nøyaktig slik du vil ha det og ha fokus på topp.

1 termin har vært en opplevelsesrik og lærerik termin. Jeg synes det har vært kjekt å kunne ha muligheten til å utvikle mine ferdigheter bak kamera og på trykkerkunst-fronten.

Ingen kommentarer: